Friday, September 24, 2010

Aku Datang Ya Allah....


Mari kita selesaikan masalah utama kita di dalam kehidupan ini dengan sebenarnya. Banyak cara yang kita belajar namun semuanya seolah-olah tidak mampu menyelesaikan masalah hidup kita.


Masalah utama adalah kita tidak pernah belajar atau mengajar bahawa sebelum beribadah, berdoa, melakukan pekerjaan dan memohon kepada Allah SWT ada sesuatu yang seharusnya kita perlu lakukan.


"Labbaik Allahumma Labbaik...Labbaika La Syarika Laka Labbaik...Inna al hamda wa an ni’mata laka wa al mulka la syarika laka"



Dalam segala hal termasuk ibadah kepada Allah SWT...yang utamanya adalah DATANG DAHULU KE ALLAH DENGAN PENUH KESEDARAN.



Ingin bersolatkah, berzikirkah, beribadah termasuk beraktivitikah, bekerjakah ....apa jua pun.....yang utama DATANG KE ALLAH....ATAU PERGI KE ALLAH...BERSUNGGUH-SUNGGUH. Pastikan yang datang/pergi ke Allah itu adalah DIRIMU YANG SEJATI iaitu dalam sedar penuh dan tertinggi.



Dirimu akan merasakan Allah akan menyambut kedatanganmu. Kamu akan berasa tenang. Apa yang kamu mohonkan akan dimakbulkan. Inilah syarat utama berdoa...syarat utama bersolat...syarat utama beribadah.



KAMU DATANG KE ALLAH. KAMU PERGI KE ALLAH. Bukan memanggilNya datang kepadamu kerana sesungguhNya Dia sangat dekat dengan dirimu.



Apa lagi yang kamu bimbangkan setelah kamu berada dekat denganNya? Apa lagi yang kamu ingin diamkan setelah kamu berjumpa denganNya? Apa lagi yang kamu tidak mahu memohon ketika kamu benar-benar rasa jelas dan nyata keberadaanNya?



Nah! apa lagi yang ingin dicari? Mengapa pening kepala untuk mengetahui cara doa yang dimakbul dengan cara yang menyusahkan. Apa lagi yang kamu ingin tahu untuk menerima khusyuk dengan Allah? Apa lagi yang kamu ingin tahu untuk kamu benar-benar redha dengan Allah?



Yang lain itu datang kemudian setelah kamu DATANG atau PERGI ke Allah. Jika kamu berzikir...zikirlah apa jua pun memuji Allah. Yang pertama dan utama...kamu DATANG KE ALLAH terlebih dahulu.



Solatlah apa pun jua..samada wajib atau sunat...samada siang atau malam...yang pertama dan utama...DATANGLAH KE ALLAH. Beribadahlah apa juapun...beraktiviti apa jua pun...pertama dan utama DATANGLAH ke ALLAH ....bersungguh-sungguh dengan dirimu yang sejati...dalam SEDAR PENUH KE ALLAH.



"ya Allah..aku datang ya Allah...aku datang ya Allah....terimalah kedatanganku ya Allah. Aku rindu kepadaMu ya Allah. Aku memerlukanMu ya Allah. Aku datang ya Allah. Maafkan aku kerana datang dengan masalah ya Allah. Aku datang dengan pelbagai hal ya Allah. Aku datang dengan permintaan ya Allah. Aku datang untuk memohon agar Kau ajari aku tentang hidup ini ya Allah. ya Allah..ajari aku ya Allah jalan yang terbaik ya Allah. Ajari aku jala yang lurus ya Allah. Ajari aku jalan yang manafaat ya Allah. Ajari aku jalan yang tidak menjadi murkaMu ya Allah. Ajari aku jalan yang bukan jalan yang sesat ya Allah. Ya Allah....terima kasih ya Allah..terima kasih ya Allah".



Inilah yang di bawakan di dalam ibadah solat...ibadah puasa...ibadah zakat..ibadah haji. DATANG KE ALLAH. ye datang ke Allah sepertimana Nabi Muhammad SAW sentiasa datang ke Allah. Datang bermakna sambung....silatun...iaitu SEDAR KUAT KE ALLAH.



Datang ke Allah bukanlah jasad yang datang tetapi kesedaran akan Allah itu kuat kukuh. Yang datang itu adalah jiwa, nafs, aku, diri yang sejati, ruh, hati.



Ketika datang...lafazkan dengan sungguh-sungguh doa di bawah..

"Labbaik Allahumma Labbaik...Labbaika La Syarika Laka Labbaik...Inna al hamda wa an ni’mata laka wa al mulka la syarika laka"

"Aku penuhi panggilan-Mu ya Allah. Aku penuhi panggilan-Mu ya Allah dan tiada sekutu apapun bagi-Mu. Sesungguhnya puji, nikmat dan kekuasaan hanya bagi-Mu tanpa sekutu apapun bagi-Mu. Ya Allah aku penuhi panggilan-Mu. Aku penuhi panggilan-Mu ya Allah, Rabb kebenaran"



Datanglah (sedar) ke Allah dengan bersungguh-sungguh. Bukan meminta Allah datang kepadamu kerana Allah SWT itu sangat dekat dengan dirimu. Datanglah..pergi kepadaNya...pergi dengan sebenar-benarnya...dirimu yang sejati itu yang pergi kepadaNya...pergi dengan bersungguh-sungguh....datang dengan jelas dan nyata keTuhanan Allah dan kehambaan dirimu. Keyakinanmu pasti akan terus meningkat dan kamu redha denganNya.

No comments:

Post a Comment