Tuesday, May 18, 2010

Sesuatu yg kita tak suka..sebenarnya banyak pengajaran..muga2 Allah sentiasa memberikan kita kelapangan jiwa utk menerimanya...tabah..sabar..reda..dan sentiasa bersangka baik dgn Allah swt.amin...

"Ukhuwah itu bukan terletak pada pertemuan, bukan pada manisnya ucapan,
tetapi pada ingatan seseorang terhadap saudaranya di dalam doanya"
- Imam Al Ghazali

Rasulullah saw bersabda: "Tidak ada yg dapat menolak takdir (ketentuan Allah) kecuali doa dan tdk ada yg dpt menambah umur kecuali berbuat kebaikan."

Sesiapa yang sentiasa beristighfar maka Allah akan menjadikan baginya setiap kesusahan itu ada jalan keluar dan pada setiap kesempitan ada cara mengatasinya serta memberikan rezeki kepadanya daripada sumber yang tidak disangka-sangka.

Nabi Muhammad saw. berkata, "Kebaikan generasi pertama umat ini kerana adanya sifat syahid dan keimanan yg kuat dan binasanya generasi akhir umat ini kerana adanya sifat bakhil dan banyak angan-angan." Diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim.

“ Nikmat yang paling berharga selepas nikmat Iman dan Islam, adalah memiliki SAHABAT yang soleh. Jika kamu mendapati kewujudan kasih sayang antara kamu dengannya, maka peganglah ia bersungguh-sungguh.” ~ Saidina Umar Al-Khattab

Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) Dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan Sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang Yang khusyuk; (Iaitu) mereka Yang percaya Dengan yakin Bahawa mereka akan menemui Tuhan mereka, dan Bahawa mereka akan kembali kepadaNya.
(Al-Quran: Al-Baqarah:45-46)


No comments:

Post a Comment